Derde week Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu Derde week Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu

Derde week Bonaire

Door: Christien en Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

09 Maart 2024 | Bonaire, Bonaire

Derde week Bonaire

We zitten nu in onze laatste week op Bonaire. Ondertussen zijn Maud, Marijke, Jolette en Ans hier ook geweest. Ze waren te gast bij Hilda en Tjitse Pasma en we hebben met z’n allen een leuke tijd door gebracht. We hebben gezellig bij hen gegeten en de verjaardag van Hilda gevierd. Tjitse heeft ons vrouwen geregeld naar locaties gereden waar geluncht en gezwommen kon worden. De ondergaande zon , die iedere avond prachtig vanaf ons terras te zien is, liet het wat afweten toen we er met z’n allen zaten te borrelen. Daarna hebben we lekker gegeten bij Rum Runners op ons resort. Iedereen lette goed op de afstapjes [na de doodssmak die Hein daar heeft gemaakt], Maud heeft de vissen gevoerd , Ans wil alleen nog maar Irish coffee drinken en Tjitse wil nu ook graag zo’n ruitjes overhemd als Hein hebben.

Wij bivakkeren in het resort “Captain Don’s Habitat” wat eigenlijk speciaal voor duik liefhebbers is. Twee grote boten varen twee keer per dag uit met duikers die onder “Klein-Bonaire” een uurtje gaan duiken. Hein en Merel hebben daar jaren geleden ook gedoken. Ik ben nooit verder gekomen dan proestend wat te snorkelen. Voornamelijk hele dikke, wat oudere , luidruchtige Amerikanen hijsen zich in te nauwe duikerspakken. Als ze terugkomen van hun “duik” hebben ze nog meer lawaai dan bij hun vertrek. Het“duikers-latijn” is geweldig.

We hebben heel veel dieren in en om onze studio. Kleine vleermuizen die om onze hoofden vliegen als we in de schemering op ons terras zitten. Kleine en grote hagedissen die angstig weg schieten en binnen vermoordt Hein manmoedig grote kakkerlakken. Ook zijn er hele grote leguanen die er heel rustig en suf uit zien. Vooral avonds zijn ze gaar gestoomd door de zon en zijn ze heel erg sloom. Maar morgens zijn ze alert en actief. Als je er dan langs loopt komen ze op je af. Ik liep met een grote boog om hem heen. De leguaan kwam achter me aan. Ik ging wat sneller lopen. Hij begon me in te halen. Toen ben ik gaan rennen langs de duikschool, spurtte langs de bar, pootje-over bij het souvenirwinkeltje , sjeesde het straatje in, stormde de bocht door, slipte in het grind en terug naar ons terras. Gelukkig was ik hem kwijt. Later las ik dat leguanen wel 25 km p/u kunnen lopen…………

Captain Don Stewartwerd in 1925 in Californië geboren en sloot zich op zijn zeventiende aan bij de Amerikaanse marine. Captain Don ontwikkelde zich verder als een succesvol ondernemer en had de torenhoge ambitie om in Hollywood door te breken als filmacteur. In 1960 verkocht hij zijn succesvolle onderneming en schafte vervolgens een mooie houten zeilboot aan: Valerie Queen. Met dit zeilschip maakte hij vele reizen waaronder ook een tocht door de Caribische archipel. Op 21 mei 1962 zeilde hij ook langs Bonaire. De Amerikaan raakte direct diep onder de indruk van het glasheldere water en de enorme diversiteit aan rifvissen rondom het koraaleiland en besloot om nooit meer weg te gaan. Op dat moment woonden er slechts 4.000 mensen op het Benedenwindse Eiland. Captain Don had al direct grootse plannen en opende in 1963 het eerste hotel van Bonaire: Hotel Zeebad.

Daarnaast opende hij in 1976 de Captain Don’s Habitat, een groot resort dat volledig was ingericht op de duiksport. Een lang gekoesterde droom kwam uit. Een plaats waar duikers 365 dagen per jaar konden duiken, 24 uur per dag. Uniek in de wereld. Het hotel bestaat nog steeds en ligt direct aan het rif. Op een dag gaf Captain Don een duiker, met een stuk afgebroken koraal in zijn hand, wederom een veeg uit de pan. Dit tafereel werd gadegeslagen door Carel Steensma, een hoge piet van de KLM die zich op Curaçao had gevestigd en zo nu en dan in de weekenden op Bonaire ging duiken. Hij was diep onder de indruk van het engagement voor de natuur van de Amerikaan en raakte met hem aan de babbel. Samen begonnen ze plannen te smeden om structureel het natuurlijke erfgoed van Bonaire veilig te stellen. Uiteindelijk heeft dat geleid tot het huidigeBonaire National Marine Park. Dit was het eerste beschermde onderwaterpark ter wereld. Captain Don was daarmee zijn tijd ver vooruit. Door al zijn verdiensten voor het natuurbehoud op Bonaire werd hij in 2008 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Op 28 mei 2014 blies Captain Don zijn laatste adem uit en kwam er een einde aan een bijzonder leven!

• 10 Maart 2024 - 01:19

Ansje:

De ervaringen van jullie heb ik voor n deel mogen meemaken . T was uniek , in alle opzichten . How lucky we are. De wedstrijd met het prehistorische beest helaas niet gevolgd . Wij zijn weer veilig met n voorspoedige reis terug in frieland .En op t plein bij de familie

Pasma heb ik gelukkig geen 1 kakkerlak kunnen spotten . Nog veel plezier

• 10 Maart 2024 - 11:41

Merel:

ola Dushi’s,

Wat gezellig allemaal met een deel van de Maiden op Bonaire. Leuk om de geschiedenis te lezen van Don.

Nog veel plezier met de laatste dagen op Bonaire.

• 10 Maart 2024 - 14:32

Gert:

Wat een heerlijk relaxte vakantie en dan ook nog al die vriendinnen om je heen. Ook ik vind Hein z'n overhemd fleurig en het ziet er allemaal zo lekker warm uit. Lijkt het beschreven levensritme van de leguaan niet op jullie eigen levensritme? Hier houdt de wind niet op met blazen en dan mag het volgens het KNMI wel warm zijn, maar dat is het echt niet! Nu gaan jullie op naar Curacao en ik hoop dat jullie reis beter verloopt dan de reis van Jochem Myjer.......

• 10 Maart 2024 - 19:27

Boyen De Boer:

Wat fijn dat jullie daar zo fijne tijd hebben samen en zo veel beleven! En weer zo’n boeiend verslag voor ons als volgers! Houd ons vooral op de hoogte de komende weken. Heel veel plezier en blijf gezond. [e-1f340][e-1f340][e-1f618][e-1f618] Lieve groeten Tiny en Boyen.

• 10 Maart 2024 - 19:42

Maud:

Wat hebben we toch een leuke vriendinnen club.Ik heb genoten op Bonaire en onze uitstapjes.[e-1f44d][e-1f618]

Jullie nog genieten van de laatste dagen op Bonaire en daarna Curacao en Suriname[e-1f618]

• 11 Maart 2024 - 17:30

Ali :

Wat weer leuk om jullie te volgen op jullie reis en verhalen te lezen! [e-1f337][e-1f340][e-1f337]

• 13 Maart 2024 - 07:37

Wolly Van Zanten:

Ik zie de wedstrijd met de leguaan helemaal voor me! Ondertussen.hebben jullie al weer heel wat beleefd.

Leuk om te lezen!