Eerste week Suriname - Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu Eerste week Suriname - Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu

Eerste week Suriname - Paramaribo

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Hein

01 April 2024 | Suriname, Paramaribo

Week 7Paramaribo – Suriname

De vlucht van Curaçao naar Suriname duurt normaal niet lang, maar wij moesten bijna drie uur in een ellen lange rij, a la Schiphol,staan wachten voordat we door de douane konden gaan. Er moesten vier vliegtuigen om ongeveer dezelfde tijd vertrekken naar Amsterdam en daar kwam onze vlucht nog bij. Dit is een beetje te veel van het goede en dat overkomt hun elke week weer. Haast moet je niet hebben in de Cariben . Uiteindelijk kwamen we om 1 uur nachts aan in ons hotel Eco Torarica in Paramaribo. Het is warm in Suriname, heel broeierig warm. Hier waait geen wind zoals op de eilanden.

We ondernemen een boottocht in een kleine boot over de Suriname rivier samen met een ander Nederlands echtpaar met twee kindertjes. De gids vertelt ons heel veel over de geschiedenis van Suriname. Gelukkig voor de kinderen zwemmen en springen er tientallen dolfijnen om onze boot heen. We leggen aan bij Fort Nieuw-Amsterdam en de gids neemt mij ongeveer in de houtgreep om mij heelhuids van het wiebelige bootje te krijgen. We slenteren daar in een heel langzaam tempo door het vervallen openluchtmuseum en krijgen uitvoerig uitleg van on onze gids. Vol onder de indruk stappen we weer aan boord en varen we naar de plantage Frederiksdorp om daar wat te gaan relaxen en om meer schandalige verhalen over het verleden te horen. Het was een enerverende en leerzame dag.

De volgende dag hebben we wederom in een zeer langzaam tempo een fietstocht van drie uur gemaakt door Paramaribo. Hier is Suriname moet je geduld hebben. Nederlanders hebben de klok, maar Surinamers hebben de tijd.

De fiets-gids vertelde dat hij last had van diarree en daarom steeds stopte in de schaduw van een boom. Enfin, de rest van de verhalen over Paramaribo waren wel erg leerzaam. Veel over de cultuur, de verschillende godsdiensten, de houtbouw, de markthal, Fort Zeelandia, het regering gebouw en nog veel meer. Avonds hebben we nog een Surinaamse verjaardag met veel muziek meegevierd in ons resort.

De volgende dag, zijn we met onze vaste chauffeur, langs de Saramacca rivier gereden naar Groningen waar ons appartement Bloemendaal is gelegen. Het zijn twee oude gebouwtjes in de “Lenie Saris “ stijl, met ieder twee appartementen. Ze staan naast de rivier met in de bomen de brulapen, die enorm brullen. Naast ons kwam een Nederlands stel met dochter waar we avonds roti mee hebben gegeten bereid door de befaamde kok Kenneth.

Het was alsof we in de tijd teruggegaan waren. De bouw van het huisje, het interieur, de faciliteiten, alles leek op een jaren 20-huisje. Maar wel keurig verzorgt en perfect in de verf gezet. In ons huisje was geen airco en dat hebben we geweten. De hele nacht stonden er drie ventilatoren om ons bed te zwaaien en te brommen……

• 01 April 2024 - 19:50

Ansje:

Nou jullie hebben spannende warme Paasdagen gehad .Veel ervaringen rijker . Ook wij zijn weer rijker geworden met famillie bezoeken. Veel plezier , jongelui [e-1f618][e-1f618]

• 01 April 2024 - 19:50

Marijke:

Wat een leuk verslag weer, ik zie het helemaal voor me!

• 01 April 2024 - 19:52

Marijke:

Wat een leuk verslag, zie het helemaal voor me!

dit had ik geschreven, kort en bondig, maar mijn reactie was te kort, kijken of het nu wel lukt[e-1f604]

• 01 April 2024 - 20:13

Maud:

Bedankt voor het leuke filmpje met de Surinaamse muziek,word ik helemaal blij van.

Wat een.mooie tochten hebben jullie al gedaan.

Geniet er maar van[e-1f44d]

• 01 April 2024 - 20:34

Gert:

Wat een mooie sfeer foto‘s, De geschiedenis is natuurlijk wel bekend maar om er dat „in het echt“ te staan lijkt mij ook indrukwekkend. Geniet nog van de komende excursies. Wij rommelen wat om op de Griekse stranden, even bijkomen

• 01 April 2024 - 22:36

Jolette:

Suriname is echt wat anders ja!

Allemaal herkenbare foto’s, wat een lieve mensen hè, geniet ervan[e-2600]️

• 02 April 2024 - 07:15

Merel:

Wat is het toch prachtig allemaal, mooie foto’s, cultuur, gastvrijheid en het avontuur dat jullie beleven.

Over een aantal weken kun je terug kijken nu kun je erin onderdompelen. Heerlijk verslag om te lezen.

Veel reisplezier.

• 02 April 2024 - 09:46

Piet:

Er gaat niets boven Groningen! Hartelijk dank voor jullie interessante berichten en nog goede dagen in Suriname gewenst!

• 02 April 2024 - 21:31

Wietske:

En weg was mijn reactie!

mooi verslag van jullie, vooral op dat kleine wiebel-bootje met dolfijnen rondom, lijkt mij een enorme ervaring!

Hier gaat alles z’n gangetje, het is wel erg stil in huis zo zonder John. Maar de aandacht van allerlei lieve vrienden doet mij goed, en de kinderen komen regelmatig langs.

geniet nog maar van de laatste dagen, een stuk of 10?

lieve groet, Wietske

• 08 April 2024 - 22:25

Wolly:

Wat een mooie foto's! Precies zoals ik het mij voorstel. Dit is echt genieten, hoor! Hoe is't met de warmte en de insecten? Geniet ervan , wij verheugen ons op het volgende verhaal.