Naar het westen van Suriname - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu Naar het westen van Suriname - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu

Naar het westen van Suriname

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Hein

10 April 2024 | Suriname, Nieuw Nickerie

Het westen van Suriname,

De vier uur durende autotocht van Bloemendael naar Nickerie maken we samen met onze drie nieuwe vrienden uit ons vorige resort. De chauffeur/gids vertelde ons alles over de bevolking van Suriname. Er zijn totaal 650.000 inwoners in Suriname die vooral uit Hindoestanen, Chinezen, Creolen, Javanen, Marrons en inheemse-indianen bestaan. 450.000 Surinamers wonen in Nederland. De achter gebleven Surinamers vinden het maar niets dat de Nederlandse-Surinamers pas na hun pensioen weer terug keren naar Suriname. Ze helpen dus niet mee aan de opbouw van hun land. Ze vinden hen maar piepers over het slavernijverleden. Al dat gedoe om het excuus aanbieden door de regering en de koning vinden ze hier maar onzin. “Wat heb je eraan,gebeurd is gebeurd, Suriname heeft er niets aan. Ga gewoon werken, dan krijg je geld, en dan kan je leven!!! ” Een fantastische mentaliteit. Altijd vrolijk en hartelijk.

Nieuw Nickerie is het meest westelijke puntje van Suriname. Vanaf de dijk kan je Guyana zien liggen. De dijk is een zeedijk gebouwd door Nederlanders om de westkust van Suriname te beschermen. Ze zijn zeer trots op hun Zeedijk en we moesten hem beslist zien. Voor de dijk was een groot afdak gebouwd en daaronder stonden heel veel stoeltjes. Daarvoor stond een grote tombe met daarop een stapel hout. Hier vindt ‘s avonds de lijkverbranding bij de Hindoestanen plaats. Na afloop mieteren ze de asresten van de dijk af de zee in. Weg-is-weg.

Onderweg rijden we voortdurend in een grijze rooklucht. Surinamers maaien niet maar zetten alles in de hens. Brandende bermen die vaak doorslaan in bosbranden. Het kaf van de rijst moet verbrand worden, net als het afval achter het huis,waardoor het regelmatig uit de hand loopt. Hier heeft het al vijf maanden niet geregend en het is super droog. De gids vertelde dat zelfs de bevolking erg last had van de warmte. Overdag met een gevoelswaarde van 35 tot 38 graden.

We rijden met onze breedvoerige gids naar het centrum van Nickerie en passeren de plek waar de vissers aan komen in hun korjaal met hun pas gevangen vis. De vis wordt ter plekke langs de kant van de weg verkocht. We wandelen door het centrum van de stad langs verschillende pinautomaten maar die zijn allemaal leeg. Natuurlijk……. het is einde van de maand en net weekend geweest……

Ook varen we vier uur lang in een korjaal over de Nickerierivier. Eén van onze nieuwe vrienden is vogelaar. En dat hebben we geweten. Honderden vogels hebben we gespot met naam en toenaam. Gelukkig kenden wij de Toekan, de Papagaai, de IJsvogel, de rode Ibis en de witte reiger al, dus we konden meedoen. We zagen ook verschillende soorten apen , kaaimannen en luiaards. We hadden een vreselijke houten- kont gekregen van de harde bankjes en zijn op de terugweg naar Paramaribo gestopt bij een Chinese winkel om enkele kussentjes te kopen voor onze volgende boottrip.

Langs de weg naar Paramaribo kwamen we langs vele, houten (soms vervallen) huisjes die allemaal hetzelfde waren. Dit zijn de Bruynzeelwoningen die door Bruynzeel werden gebouw gedurende een periode tussen 1950 en 1990. Het toegepaste hout kwam uit Suriname en ze werden aangeboden als bouwpakketten. Men kon zelf de huizen in elkaar zetten. Tegenwoordig zouden we het “tiny” houses noemen.

Halverwege stopte de gids bij een onmogelijk tentje met buiten een paar plastic stoeltjes, een stel honden en een WC. Hij stapelde 2 stoelen op elkaar voor Hein en vroeg ons wat we wilden eten. Nasi of bami? We kregen ieder een plastic bakje met daarin een bulk nasi of bami. De honden kregen de restjes. En dat was veel……

• 10 April 2024 - 20:03

Gert:

Weer een mooi verhaal. Fijn dat jullie zo veel gezien hebben en dat jullie zijn weer heelhuids terug in de bewoonde de wereld zijn. Weer een ervaring rijker. Fijn om mee te kunnen reizen en het verbaasde me dat jullie overal werkend internet hadden

• 10 April 2024 - 20:16

Merel:

Wat een avontuurlijk verhaal hebben jullie weer. Heerlijk om mee te reizen. Geniet van de laatste dagen in Sarani. Fa waka!

• 10 April 2024 - 23:10

Boyen:

Wat weer een beeldend en boeiend verhaal van je Christien![e-1f44f][e-1f44f] Bijzonder dat jullie dit allemaal mogen beleven en dan ook nog die hoge temperaturen !! [e-1f975][e-1f613]

Keep going en safe journey [e-1f340][e-1f340]

• 11 April 2024 - 06:50

Ansje:

Hey vrienden overseas , wat late reactie mijnerzijds aber wir besuchen auch das ausland ( ganz uber die grense ( munster [e-1f61c]) Fijn dat t nig steeds goed met jullie gaat . Vele belevenissen . Am See ( hiltrup ) sehr shön und wir freuen uns auf besuch meine schwester und eheman . Mijn duits is wat roestig geworden [e-1f601]Leute forsicht und spass [e-1f618][e-1f618]

• 11 April 2024 - 06:59

Ansje:

Veilige vlucht terug gewenst [e-1f340][e-1f91e]

• 11 April 2024 - 09:26

Marie José:

Wat een héérlijk verslag met veel informatie. Dat wordt weer een mooi fotoboek [e-1f60a]

Gelukkig geen ongemakken deze keer!

Geniet nog maar even van de warmte, hier is het druilerig weer. Ik ga met Dinie naar de sauna [e-1f321]

• 11 April 2024 - 13:56

Wietske:

Mooie verhalen!! Nog even dan reizen jullie alweer huiswaarts, met veel prachtige reis impressies en ongetwijfeld lekker bruin!! ieve groet, Wietskr

• 11 April 2024 - 14:53

Carin:

Snel gegaan deze reis in Suriname maar jullie hebben weer een boel beleefd. Een goede terugvlucht. En de Volvo stoelen zullen vermoedelijk een verademing zijn!

• 14 April 2024 - 17:30

Isa:

Jullie hebben veel interessants gezien en meegemaakt! Leuk om dit zo te hebben kunnen volgen. Inclusief een spectaculaire boottocht: gelukkig goed opgevangen! Goede reis verder!