Laatste week Suriname - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu Laatste week Suriname - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu

Laatste week Suriname

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Hein

15 April 2024 | Suriname, Zanderij

Laatste week Suriname,

In de laatste week moeten we om vijf uur opstaan en worden we met nog tien Nederlanders opgehaald en rijden we in drie uur naar het zuiden naar Atjoni. Hier houdt de weg op, en moeten we verder gaan per korjaal over de Surinamerivier. Er liggen veel Marron dorpen langs de rivier dus er is veel verkeer. Het is een drukte van belang want hier vandaan moeten alle korjalen vertrekken. We hijsen ons met z’n allen aan boord, smeren ons in met factor 50, zetten een pet op en gaan zitten op onze nieuwe kussentjes. We varen urenlang over de brede rivier door het majestueuze regenwoud. Door de lage waterstand moeten we regelmatig uitstappen en over de rotsen klimmen. De korjaal wordt dan door groepen jongens door de stroomversnellingen getrokken. De enige die wel aan boord mag blijven zitten is Hein. Hij zit als een pasja in het midden van de boot.

We komen na drie uur varen en ploeteren aan bij de basic lodge Danpaati. Al zingend worden we verwelkomd door het personeel. Allemaal prachtige zwarte mensen met kleurrijke kleding aan. We kregen allemaal een kleine cabana toegewezen met daarin een hok met WC en koude douche. Het was net ons huisje in Eernewoude in heel oude stijl. Geen Wifi, geen warm water, zuinig met stroom, eén pitje aan het plafond, geen airco maar rondom ramen zonder glas maar met horren.Gekko’s, schorpioenen, slangen, kakkerlakken en veel apen komen we tegen in- en buiten ons huisje.

Eén van onze reisgenoten komt na het vissen met een enorme zelf gevangen Piranha terug. De vis heeft enorme tanden en daarna durft niemand meer in de rivier te zwemmen. De meiden in de keuken bereiden de vis en daar hebben we ‘s avonds van gesmuld.

We maken nog een vaartocht in het pikdonker. We genieten van de sterrenhemel en de kaaimannen in het water. De vliegende vissen springen veelvuldig aan boord van de korjaal.

We doen niet aan alle activiteiten mee. De oerwoudwandeling van twee en een half uur laten we schieten en het tegen-de-stroomversnelling-opzwemmen laten we ook voor wat het is. Er is ons deze reis vele malen gevraagd waarom wij “op deze leeftijd” nog zo’n intensieve reis maken. Of “Hoe oud zijn jullie wel niet ” om hieraan nog mee te doen. We werden door vele handen geholpen bij het in en uitstappen van de wiebelige korjaal en het lopen over de glibberige rotsen.

Voor de terugweg met de korjaal wordt de groep over twee korjalen verdeeld. Het water staat nog lager en we stoten vaak op de rotsen. Ik mag nu ook blijven zitten bij het passeren van de stroomversnellingen. We varen stroomafwaarts en we gieren er doorheen. Na twee uur stappen we stram en stijf uit de korjaal. We geven onze kussens aan de bootsman en we stappen in de taxi die ons naar het resort vlak bij het vliegveld brengt.

De volgende dag gaan we naar luchthaven Zanderij en zijn binnen een half uur door de douane. We gaan naar de Viplounge en ik geniet van de luxe. Als eerste aan boord (VIP) en we nestelen ons op onze ruime zitplaatsen, nippen een glaasje champagne, kiezen een maaltijd , doen de stoelen helemaal plat, kussentje, dekentje en de oordoppen in. Ik word pas wakker als de stewardess vraagt wat voor ontbijt ik wil. Merel haalt ons op van Schiphol en brengt ons thuis.

We hebben een prachtige, leerzame en boeiende reis gehad. Het was gezellig dat jullie meereisden en meeleefden in jullie reacties.

Grantangi Suriname.

Een brasa van Hein en Christien

• 15 April 2024 - 15:22

Merel:

Dat was het dan, ook dit land hebben jullie eindelijk gezien. Blijven reizen zolang het kan, wederom mooie foto’s.

dikke Brasa terug

• 15 April 2024 - 15:24

Marijke :

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, stoer hoor!!!

dank weer voor het leuke en leerzame verslag [e-1f618][e-1f618]

• 15 April 2024 - 15:51

Alie H:

Wat een bijzondere reis. Fijn weer heel thuis !

• 15 April 2024 - 17:09

Gert:

Wat fijn dat alles goed gegaan is en dat jullie genoten hebben van jullie lang gekoesterde reis naar (o.a). Suriname. We hebben door je verslagen een beetje mee kunnen reizen en jullie enthousiasme kunnen proeven. Ben benieuwd naar jullie volgende reis.

• 15 April 2024 - 17:45

Piet:

Hartelijk dank voor de mooie verhalen met Hein in de hoofdrol!

• 16 April 2024 - 02:30

Ali Nota:

Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt, en wat was het mooi om jullie te volgen en de verhalen te lezen! [e-1f340]

Ali

• 16 April 2024 - 12:13

Carin:

Wauw, dat was een spannende onderneming naar Danpaati. En wat zal dat een overgang zijn geweest naar die Viplounge! Het was weer een mooi verslag.

• 16 April 2024 - 23:09

Dorothée :

een bijzondere reis.

welkom terug in us heitelan.

t.is hier wat fris voor jullie na al die hitte, maar het mooie weer komt eraan. tot gauw,

liefs