Tweede week Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu Tweede week Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu

Tweede week Bonaire

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Hein

28 Februari 2024 | Bonaire, Bonaire

Tweede week Bonaire

We zijn nu 14 dagen op Bonaire. De eerste week hebben we rustig aangedaan om wat aan te sterken van onze dubbele longontsteking. De tweede week werden we weer ziek en zijn we zelfs bij een huisarts geweest. We moesten al onze gegevens op geven aan de doktersassistente. Logeeradres en kamernummer. Hein vroeg de assistente of ze hem avonds van plan was op te komen zoeken omdat ze het kamernummer vroeg. Ze keek Hein aan en haar gezicht veranderde in een stralende glimlach en schaterde het uit. Hein heeft overigens wel weer een longontsteking en ik heb wat griepverschijnselen. “Dat is niet verbazend” zei de arts. “Er heerst hier griep op het eiland”, zei hij.

We hebben wel een Goggomobil gehuurd. Het is een veredelde golfkar die 40 km per uur kan rijden en daar racen we dan mee het eiland over. Toen we op weg waren naar het huis van Tjitse en Hilda konden we het eerst niet vinden. We spraken een hele dikke, zwarte mevrouw met een veel te nauwejurk met grote bloemen aan. Ik vroeg of ze ons kon helpen. “Natuuuuurlijk schat”, ik wees op de kaart aan waar we moesten zijn. Ze keek me aan en zei:” Daar ben ik nog nooit geweest. En Bonaire is niet zo’n groot eiland. Ze gierde het daarbij uit van het lachen. Ze googelde even op haar telefoon en zei toen haar te volgen. Vervolgens stapte ze in een enorme Pick-Up en wenkte ons. Linksaf, rechtsaf, linksaf en weer naar rechts en toen wees een hele grote zwarte arm naar rechts, ze zwaaide en weg was ze. We hebben Tjitse en Hilda gevonden in een prachtig huis en gastvrij voor eenieder die er wil komen.

Ons resort heeft twee zwembaden. Eentje vlak naast het restaurant, waar iedereen ligt op ligbanken en onder parasols. Het andere zwembad ligt vlak achter onze suite. Daar ligt niemand want de tegeltjes om het zwembad worden opnieuw gelegd door vijf donkere mannen. Drie mannen staan veelvuldig op hun telefoon te kijken. Eentje is aan het harken en een ander staat n de schaduw te wachten tot hij wat moet doen. Ik neem regelmatig een duik in dit zwembad. De mannen kijken niet op of om. Ze gaan volledig op in hun “werk”.

Onze suite heeft geen kookgelegenheid. Omdat we niet elke avond uit eten willen zijn we op zoek gegaan naar een elektrisch gourmetplaatje. Omdat we die niet konden vinden hebben we een klein barbecuetje gekocht. Maar toen we bij het resort terug waren realiseerden we ons dat we natuurlijk niet op ons terrasje, onder het balkon van de bovenburen, met open vuur konden gaan kokkerellen. Dus het ding is leuk voor Hilda als je jarig is.

De 41 meter lange P810 “Jaguar” et een topsnelheid van 50 knopen en bemand door 14 zeelieden van de Dutch Caribbean Coastguard,

De Kustwacht houdt zich intensief bezig met het opsporen van drugs, wapens, illegale immigratie en milieuvervuiling in de territoriale wateren rondom Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten. In een nog groter gebied, dat de exclusieve economische zone of visserijzone heet, sporen we ook illegale visserij op. Deze opsporingstaken voeren ze uit in goede samenwerking met andere organisaties zoals douane en politie.

Een boot vermist? Een duiker in nood? Een zeilschip met averij? Dan voeren ze zoek- en reddingsacties uit vanuit het Redding- en Coördinatie Centrum (RCC). Dit doen ze in een groot gebied ten noordwesten van de Benedenwindse Eilanden.

Traag vaart de Jaguar door de zee-engte tussen Bonaire en Klein Bonaire heen en weer. Wat een kracht straalt het schip uit. Nog een slag om het eiland en dan verdwijnt het schip naar de horizon in het Westen. We waren even veilig.

• 28 Februari 2024 - 21:30

Gert:

Nu maar hopen dat jullie er weer snel bovenop zijn. De foto’s maken ons jaloers, weersverwachting voor morgen…… regen!

Wij hopen 13 maart te vertrekken.

• 28 Februari 2024 - 21:33

Gert:

Nu maar hopen dat jullie er nu snel bovenop komen. Jullie foto,s maken ons jaloers. Hier morgen… regen…

We hopen 13 maart zuidwaards te trekken tenminste….de kachel moet eerst nog gerepareerd worden. Geniet toch maar van jullie mooie plekje

• 28 Februari 2024 - 23:39

Dorothée :

t.is maar goed dat jullie eerst naar bonaire zijn gegaan. hier kun je lekker uitzieken en niets doen. een beetje met de goggomobiel scheuren, zwemmen, kijken en genieten.

liefs dorothée

• 29 Februari 2024 - 00:08

Maud:

En ze zijn nu bij Hilda en Tjitze samen met Jolet,Marijke,Ansje en Maud.We vieren de verjaardag van Hilda[e-1f973]

• 29 Februari 2024 - 10:44

Ansje:

Gisteravond met zn 8 ten aan n heerlijke dis ( chef koks Jolet en Marijke ) in reataurant a la casa de Tjé en Hilda . Toppunt van Gezelligheid op Hilda s verjaardag

• 29 Februari 2024 - 14:47

Wietske:

Wat weer een mooi verhaal!! En scheuren en een gogomobiel lijkt mij een geweldige uitdaging, zeker als je een Volvo gewend bent!! Geniet samen en beter worden Hein!!

Dank voor jullie mooie verhaal!!

Groet, Wietske[e-1f495]

• 07 Maart 2024 - 15:07

Carin:

Wat vervelend van die long problemen en griep. Toch één van de redenen om dit kikkerland te verlaten. Beterschap.

Nog wat van de olievervuiling, door de milieuramp, op de stranden gezien? Gelukkig hebben jullie een zwembad wat gerenoveerd wordt!