Extremadura - Reisverslag uit Salles, Frankrijk van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu Extremadura - Reisverslag uit Salles, Frankrijk van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu

Extremadura

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Hein

16 September 2023 | Frankrijk, Salles

EXTREMADURA

Ondertussen zijn we in Spanje aangekomen. Via alle bekende tunnels onder de Pyreneeën door kwamen we aan op een terrassencamping bij Sant Sebastiaan. We moesten staan op een hele schuine plaats, dus de hydraulische pootjes kwamen weer goed van pas. We kregen veel bekijks van de mensen die langsliepen. De camper stond zo hoog op z’n pootjes dat de wielen wel een halve meter boven de grond zweefden.

De luifel uit en ons grill plaatje op tafel. De lucht werd donker, de lucht werd zwart, het begon te waaien, te regenen, maar wij zaten heerlijk te eten onder de luifel. Het begon te onweren, te bliksemen, te plenzen, te hozen en het weggetje naast ons werd een rivier naar beneden. Ik heb angstig naar boven gekeken omdat ik verwachtte dat er campers van de terrassen boven ons via het weggetje naar beneden zouden spoelen. Wij stonden op pootjes, dus ons kon niets gebeuren!!!

De volgende ochtend ontdekten we dat we het dakluik in de douche niet goed dicht hadden gedaan. Onze pillendoosjes stonden vol met water.

Een volgende stop was de camping in Burgos. Een hele grote camping en in de loop van de dag loopt de camping vol. Overvol!!Er kan overal nog wel een camper tussen. Men komt dan ook niet voor de camping maar om de stad met de beroemde Kathedraal te bekijken. Dat deden wij dus ook. Fietsjes uit de camper, fietstasjes eraan en helmpjes op. Totdat we ontdekten dat een van de fietsjes een lege accu had. Dus helmen weer af en fiets aan de oplader. Na een paar uur toch op weg.

We moesten langs de rivier fietsen naar het centrum van de stad. Bij een splitsing waren we er af. Ik vroeg een man naar de weg, toen er een jonge vrouw langs kwam fietsen die riep ons om haar te volgen “want ze zou toch langs de Kathedraal fietsen”. Zo kwam het dat wij 20 minuten lang, in een rijtje, in hoog tempo, door een mooi park, langs de rivier, langs sportvelden en scholen fietsten. Bij een stoplicht vroeg ze nog even waar wij vandaan kwamen en hup weer verder. Toen wij de Kathedraal zagen staan, sloeg zij af en riep adios. We hebben de Kathedraal bewonderd. Hein kwam het bekend voor. Mij totaal niet.

De camping in Burgos heeft een restaurant. Bij nader inzien bleek het alleen een enorm terras te zijn. Bij een loket kon je je drankje ophalen en we zochten een plaatsje in de zon. Het terras liep behoorlijk vol. Er kwamen veel Spanjaarden van buiten de camping met hun auto’s aan en gingen ook op het terras zitten. Vele mensen bezetten het terras om tot 19.00 uur te wachten, omdat dan het eten besteld kon worden bij het loket. Er zou zich een hele lange rij vormen en om ongeveer 21.00 uur zouden we dan pas kunnen eten. We hebben toen maar een hamburgertje op ons grilletje bij de camper gelegd. Beetje sla erbij, wijntje, Heerlijk!!

De wegen in Spanje zijn veel slechter geworden sinds de paar jaar geleden dat wij hier waren. Grote gaten en lapwerk in het asfalt. We hotsen en botsen heel wat af. Zeker wanneer Hein de verkeersdrempels in de weg te laat opmerkt. Door de veiligheidsgordels vliegen we net niet met onze koppen tegen het plafond.

Hein maakt zich wel wat zorgen over de jenever. In de dubbele bodem achter in de camper heeft Hein z’n flessen jenever verstopt. Maar door al dat hotsen en botsen is hij wat ongerust over zijn flessen. Toen we vandaag van een camping afreden zag ik een groot spoor uit de camper lopen. Ik heb nu een kommetje onder de camper gezet om straks te gaan proeven of het jenever is wat uit een lekgaatje loopt.

• 17 September 2023 - 07:54

Ansje :

Tjonge tjonge …..Geen saaie dag erbij . En …. hoeveel cathedralen hebben jullie al gezien ….Hopelijk vult t glaasje zich met iets anders dan jenever [e-1f631]Heinig An [e-1f618][e-1f618]

• 17 September 2023 - 12:04

Gert:

Beter een kapotte jeneverfles dan zoals wij een lekke watertank in de camper [e-1f92d]

• 17 September 2023 - 13:33

Cisca:

Leuk om weer mee te reizen! Door Gerts voorliefde voor witte bergweggetjes snap ik de problemen van de geplakte wegen. In Spanje is toch wel jenever te koop? Veel plezier!

• 18 September 2023 - 22:25

Carin:

Leuk om Burgos op zo’n manier te verkennen.

Hein drinkt voortaan jenever uit kommetjes?

XxC

• 19 September 2023 - 12:01

Dorothée Weitenberg :

wat een verrassing. ik kan weer meereizen. leuk.

liefs

dorothée