Normandie - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu Normandie - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Hein Hofmeester - WaarBenJij.nu

Normandie

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Hein

18 Oktober 2023 | Frankrijk, Rouen

NORMANDIE

Nog even terugkomend op onze gestolen fietsen na ons etentje onder aan de trap. Sommigen van jullie vermoedden het al. Portugezen zijn immers eerlijke mensen. Wij zijn na het eten gewoon op onze fietsen via een andere weg weer naar boven naar de camping gefietst. Was dus een grapje.!!!

Ondertussen zitten we in Frankrijk. We hebben enkele dagen op een boeren campinkje vlak boven Niort gestaan. We stonden daar met nog twee campers. Heel rustig, geen internet en nauwelijks bereik voor de telefoon.

In het naburig dorp zou een Aldi zijn en omdat onze koelkast aardig leeg begon te raken stapten wij op de fiets om boodschappen te gaan doen. We reden in 28 graden tussen de wijnranken door over idyllische weggetjes. Met de Google-maps in de hand stonden we op een kruispunt te bedenken welke kant we op moesten. Er reed ons een autootje voorbij, dat stopte, reed achteruit, en trok de handrem aan. Het portier vloog open en er stond een kittig vrouwtje naast de auto die riep : “Vous etes perdu ?"Toen we vertelden dat we de supermarché Aldi zochten, riep ze met haar hoge stem : “aha qui le Aldiiiiiiii, met de klemtoon op de “i”. Ici à droit et allez tout droit”. Wij op de fiets tout droit en in het volgende dorp zagen we de verwijsborden naar de Aldi al. Toen we daar aan kwamen zagen we aan de over kant een “super-U”. Die leek ons leuker dus net toen we daar naar binnen wilden stappen hoorden we een hoge stem roepen : “Ce n’est pas le Aldiiiiii. Le Aldiiiii n’est pas là” en ze wees naar de overkant van de straat. We voelden ons betrapt. Na het boodschappen doen hebben we regelmatig over onze schouder gekeken of onze vriendin ons nog in de gaten hield.

Vrijdag 13 oktober kwam er een auto met een paardentrailer voor één paard de camping op rijden. Het stel in de auto vond het gezellig om naast ons te gaan staan en koppelde de trailer af. We zaten op de eerste rang. De deur aan de achterkant van de trailer ging open en er werd een oploopplank neer gelegd. Het stel ging samen de trailer in en na veel gestommel, gerommel en gedoe reden ze er een gigantische Honda motor uit. Toen zijn ze nog zeker een uur bezig geweest om alles buiten te zetten. Een tafeltje met een waterkoker, een tafeltje met een oventje, een eettafel met twee stoelen, kleedje over de tafel, waslijntje voor twee handdoeken en lapjes tegen de zon voor de twee raampjes in de trailer. Toen moest een bed geïnstalleerd worden. Matrassen uit de auto gehaald met dekbed klaargemaakt voor de nacht. Toen sloeg het weer om. De 28 graden zakte naar 16 graden en het begon te regenen. Wij zijn binnen gaan zitten in de camper. De volgende dag zijn wij vertrokken. Onze buren lagen nog te slapen in de trailer denken wij.

We rijden nu in kleine stukjes naar het noorden. Gisteren hadden we een camping waar een wasmachine en een droger gebruikt kon worden. De wasmachine deed het wel maar de droger heeft twee keer gedraaid maar zonder te drogen. Dus gisteren en vandaag heeft de camper vol gehangen met onderbroeken, overhemden en handdoeken om te drogen. We hebben de kachel aan.

Vandaag hebben een kleine weg door allemaal dorpjes genomen. Bij de Boulanger konden we de camper mooi parkeren, maar dat waren wel parkeerplaatsen voor invaliden. En dat moet je niet doen in Frankrijk. Veel handbewegingen, getoeter en blikken van misgenoegen kregen we. We werden zelfs toegesproken dat we aan de overkant bij de touringcars moesten gaan staan. Ik heb het nog geprobeerd met “une minuutje pour une baguette”.Toen bond de man in en zijn we als goede vrinden uit elkaar gegaan. De baguette smaakte heerlijk!

• 19 Oktober 2023 - 20:46

Hein Hofmeester:

De laatste tijd komen onze reisverslagen niet bij iedereen binnen. Kijk daarom ook in de spam. Groet HeinenChristien

• 19 Oktober 2023 - 21:04

Ansje:

Gelukkig weer in nederland en de Aldi s nooit ver weg en Geen Française als recercheur. En de Herfst in al zijn hoedanigheden aanwezig !

• 20 Oktober 2023 - 09:54

Gert:

Mooi om de reis weer mee te lezen met zoveel herkenbare situaties. Welkom terug in stormachtig Nederland! Op naar het voorjaar!

• 20 Oktober 2023 - 11:04

Carin:

Ik ben er ingestonken van die fietsen….totdat ik Merels berichtje las en begon te twijfelen. Jemig…heb me er nog over opgewonden[e-1f609].

En weer gezellige buren op een lege camping? Jullie hebben aantrekkingskracht. Hoop dat alle was weer droog is…zie het al voor me, alle blauwe onderbroeken met bijpassende hemden, hangend in de camper.

Als ik nu naar buiten kijk kan ik het niet voorstellen dat jullie vorige week nog in 28 gr fietsten. Maar ook dat geloof ik. Welkom weer heelhuids terug!

XcX

• 20 Oktober 2023 - 15:16

Isa:

Tja, die fietsen... Nu maar even niet, wat een regen en wind! De herfst heeft z'n intrede gemaakt. Maar jullie hebben een prachtige, zonnige reis achter de rug. Mooi meegenomen, welkom in Nederland.

• 21 Oktober 2023 - 14:59

Tiny En Boyen:

Wat weer een mooi reisverslag Christien !

We hebben er weer van genoten en in gedachten reisden we even mee.

Welkom in ons mooie Friesland, kachel en kaarsjes aan ook weer gezellig !

• 21 Oktober 2023 - 18:41

Dorothée :

welkom in us heitelan

gelukkig heb ik toch nog kunnen genieten van jullie reisverslag.

zo te lezen hebben jullie een hele mooie reis gehad.

weer veilig thuis.

tot gauw,